Godt omdømme gir konkurransefortrinn
Entra gikk til topps i Eiendomsbarometeret 2022, kun noen få desimaler foran Aspelin Ramm. Aspelin Ramm beholder derimot posisjonen som selskapet med best anseelse, fem punkter foran de nærmeste konkurrentene.
Hvert år gjennomfører NEMEET Eiendomsbarometeret, en undersøkelse for næringseiendom med over 1500 deltakere.
– Vi kartlegger merkevareposisjonene til de mest synlige eiendomsaktørene – hvor kjente de er og hvor godt de er ansett. Å ha en sterk merkevare er en betydelig fordel for ethvert selskap. Det blir lettere å rekruttere, du står sterkere i forhandlinger med kunder, partnere og det offentlige, du får lettere oppmerksomhet om prosjektene dine, osv, sier Morten Olaisen, daglig leder i NEMEET research som står bak Eiendomsbarometeret.
Entra vinner førsteplassen i årets undersøkelse, såvidt foran fjorårsvinner Aspelin Ramm. Med en total merkevarescore på 75 ligger begge godt foran de to nærmeste utfordrerne, Eiendomsspar med 72 og Ferd Eiendom på 71.
– Aspelin Ramm har ved hver måling, fra første undersøkelse i 2014, vært utleieren med klart best anseelse i Oslo. Denne posisjonen beholder de i 2022, fem punkter foran de nærmeste konkurrentene, sier Morten Olaisen.
– Vi gratulerer Entra med seieren og er veldig fornøyde med en solid 2. plass, sier Gunnar Bøyum, administrerende direktør i Aspelin Ramm.
Sammen med resten av teamet i Aspelin Ramm er han glad for alle de gode tilbakemeldingene fra bransjen og understreker hvor viktig godt omdømme er:
– En sterk merkevare gir betydelige konkurransefortrinn. I alt fra rekruttering og forhandlinger, til at vi blir invitert med inn i budprosesser på bakgrunn av vårt omdømme, sier Bøyum.
Flere resultater og detaljer er tilgjengelige på https://eiendomsbarometeret.no.
Norges Geotekniske Institutt (NGI) inngikk nylig 50/50 partnerskap med Aspelin Ramm om utviklingen om Campus Ullevål. Illustrasjon Schmidt Hammer Lassen