6 millioner besøkende på 5 år
Pressemelding 9. oktober 2017
Mathallen Oslo runder fem år den 12 oktober og er etablert som Oslos storstue for alle som er interessert i mat, der folk handler og går for å kose seg, og som stedet for mange av de viktigste mat-begivenhetene. På disse fem åra har 6 millioner mennesker vært innom.
Mathallen Oslo ble etablert som en del av utviklingen av Vulkan-området, som var et tidligere industriområde ved Akerselva. Vulkans «Gamle Broverksted» hadde ligget ved den eldste brua over Akerselva siden 1908, og var som skapt for formålet, men nettopp denne lokaliseringen var det mange som var kritiske til. Et annet spørsmål var om folk ville være innstilt på å handle i Mathallen «på gamlemåten»; i en tid der de fleste av byens spesialforretninger hadde kastet inn håndkleet.
Frode Rønne Malmo leder Mathallen og har vært med siden starten:
– Det eneste vi var sikre på, var at vi hadde en god ide, som det kom til å bli vanskelig å gjennomføre. Vi ville skape den arena som ikke fantes, for unike smaksopplevelser, mennesker og atmosfære, og et samlingspunkt for mattradisjoner og mattrender. På et sted som ikke mange visste om.
Mathallen ble etablert som et rent privat initiativ, uten offentlig støtte, men med uvurderlige bidrag fra viktige miljøer og enkeltpersoner som alle var opptatt av at Oslo trengte et samlingssted som dette: Aktivitetsnivået er høyt. Tre ganger har Årets Kokk vært arrangert i Mathallen, og det holdes jevnlig arrangementer og konkurranser, det spilles inn aktualitetsprogrammer og TV-serier.
I løpet av disse første fem åra har Mathallen etablert seg i folks bevissthet. Om lag 40% av de besøkende kommer fra nabolaget – de to nærmeste bydelene – men Mathallen har også blitt en attraksjon for folk fra hele Oslo, som tilreisende gjerne besøker. Området har fått mye omtale og en rekke priser for byutvikling og bærekraft, og Mathallen fikk i 2013 prisen som beste handels- og servicebedrift av Oslo Handelsstands Forening. Andre kjente tilbud på området er Norges nasjonale scene for dans, Dansens Hus, Vulkan Arena samt hotellene Scandic Vulkan og PS:hotell. Området har også kontorarealer, skoler og boliger.
Av ildsjelene som ble spurt, og som bidro med verdifulle innspill, inspirasjon og ideer, var Mathias Steinbru og Bent Stiansen:
– Det er en ære å ha fått lov til å inspirere til etableringen av Mathallen. Nå er det bevist at Oslo trengte et sentrum for matglede og kulinarisk inspirasjon. Mathallen og Vulkanområdet har blitt mer levende og dynamisk enn jeg våget å drømme om, hilser Bent Stiansen, mens Mathias Steinbru, matentusiast og foredragsholder, sier det slik:
– Når du besøker Mathallen i dag, fem år etter åpning, kan du se at dette ikke er en statisk plass – nei, det er et sted for prøving og feiling, et sted som er bygd opp av alle smakene vi har; litt salt, en dose umami, veldig søtt men også litt surt og bittert.
Mathallen hadde ikke kunnet overlevd som et rent matmarked, så det var viktig å skape et sted med et bredt innhold med matfaglig relevans: Her skulle det være kompetanseutvikling og kursvirksomhet, aktiviteter, festivaler og konkurranser, og matvaretilbudet måtte være unikt og av høy kvalitet. Det ble videre lagt vekt på at de som arbeider i Mathallen er matinteresserte folk som villig deler på sine kunnskaper, og som inspirerer folk til å lage mat selv.
En viktig årsak til at Mathallen Oslo har funnet en plass i manges hjerter, er at «Torget» midt i Mathallen er som et offentlig sted – et torg – der ingen skal føle kjøpepress. Torget er stort nok til at det kan benyttes til ulike arrangementer samtidig som folk kan sitte ned. I høstferien har det tradisjonen tro vært holdt matlagingskurs for barn, nettopp på torget.
– Folk er vant til at alt koster penger. Når Mathallen av mange oppfattes som raus og inkluderende er det blant annet fordi det går an å være her uten å bli flådd, sier Frode Rønne Malmo.
I Mathallen skjer det stadig fornyelser, og snart kommer det en ungarsk aktør, en Poke-bar, et Fransk crêperie samt portugisiske «Pastel del Nata».
Det er flere aktører som ønsker seg til Mathallen, og i 2018 blir det bedre sammenheng mellom Mathallen og nabobygget Vulkan Depot. Der finnes allerede Michelin-restauranten Kontrast, bakeriet Handwerk, Smak av Italia, Sapporo Ramen samt en Rema-butikk. Her skal matprofilen rendyrkes for at dette bygget skal henge bedre sammen med Mathallen.
Fakta:
– Mathallen AS (et selskap i Aspelin Ramm-konsernet) eier bygningen, og leier ut til de ulike aktørene i bygningen.
– Antall aktører: 30
– Samlet omsetning hos aktørene (2016): MNOK 172
– Areal: ca 4.000 m2
– Åpent: Tirsdag – søndag (stengt mandager)
– Adresse: Vulkan 5, 0178 Oslo (Buss 34/54 til Møllerveien eller Telthusbakken)
– Webside: mathallen.no
Kontakt:
Frode Rønne Malmo
Daglig leder, Mathallen Oslo
Tlf.: 911 66 686, E-post: frode@mathallen.no
Foto: Finn Ståle Felberg.